Odborné sociální poradenství
Posláním sociální služby odborné sociální poradenství je pomoci uživatelům služby lépe se orientovat ve svých právech a povinnostech, tak aby dokázali efektivně vyjádřit své potřeby a přání ve spolupráci s PPO nebo prostřednictvím sítě dostupných služeb a nalezli tak řešení své životní situace.
Základní činnosti poskytované dle zákona:
- Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- Sociálně terapeutické činnosti
- Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Mimo to je v rámci každé registrované sociální služby povinnost poskytovat základní sociální poradenství (např. odkázat na soc. službu, která odpovídá potřebám zájemce v případě, že takovou službu sami neposkytujeme)
Služba je poskytována v rámci celé České republiky primárně pak na pobočkách v Praze, Berouně, Ústí nad Labem, Trmicích a Děčíně, případně prostřednictvím emailového kontaktu dotazy@poradna-prava.cz.
Jak Vám můžeme pomoci?
- sociálně-právní poradenství směřující k ochraně oprávněných zájmů - poradenství poskytujeme zejména v těchto oblastech:
- dluhové poradenství: pomoc a podpora při jednání s věřiteli, splátkové kalendáře, posouzení možnosti řešení dluhové situace a oprávněnosti postupu věřitelů, exekuce
- ochrana spotřebitelských práv,
- bydlení: posouzení platnosti nájemních smluv, oprávněnosti výpovědi z nájmu, problematika vyklizení z bytu aj.
- pracovněprávní vztahy: posouzení platnosti pracovních smluv, možnosti obrany proti ukončení pracovního poměru, pomoc a podpora při vymáhání mzdových nároků aj.
- sociální dávky: pomoc a podpora při orientaci a uplatnění nároků na dávky ze sytému státní sociální podpory, hmotné nouze, dávky pro osoby se zdravotním postižením, dávky ze systému nemocenského a důchodového pojištění
- diskriminace, včetně mobbingu a bossingu
- cizinecké právo: problematika českého státního občanství, pobytová oprávnění cizinců
- trestní právo: pouze ve věci zahlazení odsouzení, posouzení možnosti požádat o propuštění z výkonu trestu apod.
- doprovázení při jednání na úřadech, pomoc s žádostmi, telefonním kontaktem, vyplňováním formulářů,
- poskytnutí informací a kontaktů na organizace, které poskytují jiné sociální služby,
- zprostředkování kontaktu na navazující služby.

Zásady, hodnoty a principy
Služba je poskytována v souladu s právními normami České republiky a Evropské unie. Služba je dále poskytována v souladu s etickým kodexem sociálních pracovníků.
Základními hodnotami služby jsou zejména:
- služba je poskytována bezplatně,
- zachovává lidskou důstojnost uživatelů,
- při naplňování služby jsou dodržována lidská práva a základní svobody uživatelů,
- služba zaručuje rovný přístup ke všem uživatelům,
- je nestranná a nezávislá,
- je diskrétní (pracovníci dodržují povinnost mlčenlivosti, tzn., že bez souhlasu uživatele nejsou informace o něm poskytovány dalším osobám nebo institucím s výjimkou zákonné povinnosti),
- služba respektuje rozhodnutí uživatele a princip uplatňování vlastní vůle uživatelů a vede uživatele k převzetí odpovědnosti za vlastní život,
- služba zaručuje individuální přístup k uživateli a k jeho potřebám,
- služba je poskytována adresně = konkrétní služba pro konkrétního uživatele,
- kvalita poskytované služby je zajištěna odborným přístupem pracovníků - služba je poskytována kvalifikovanými zaměstnanci, kteří se průběžně vzdělávají,
- služba podporuje nezávislost uživatele na službě aktivním působením na uživatele, posilováním jeho sociálního začleňování, podporou rozvoje jeho samostatnosti a motivací k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace.
Cíle poskytované sociální služby
Cílem služby je přispět ke zlepšení integrace příslušníků cílových skupin do společnosti posílením jejich důstojnosti, sebevědomí a soběstačnosti jako šancí k tomu, aby se stali rovnocennými členy společnosti.
Dílčí cíle služby:
- umožnit cizincům legálně žijícím na území České republiky dosáhnout jimi požadovaného oprávnění k pobytu nebo českého státního občanství,
- zvýšení informovanosti cizinců o dostupných službách,
- minimalizovat následky spojené s výkonem trestu odnětí svobody,
- poskytnout podporu při oddlužení, snížení zadlužení a prevence zadlužení uživatele služby,
- zvýšit finanční gramotnosti uživatelů služby,
- získat bydlení či udržení stávajícího bydlení,
- ochrana spotřebitele s ohledem na prevenci zadlužení,
- získat zaměstnání či udržet si zaměstnání,
- stabilizace příjmů uživatelů služby – dávky, důchody, pracovně právní nároky,
- vzdělat uživatele služby ve vyřizování administrativních záležitostí na úřadech a překonat jejich psychickou bariéru v jednání s nimi,
- prosazovat právo na rovné zacházení a spravedlivý proces,
- rozšiřovat možnosti řešení obtížné životní situace uživatelů služby a zabránit jejich sociálnímu vyloučení prostřednictvím informací předávaných srozumitelnou formou.
Zájemci o službu/služby se na základě naší nabídky, daných možností a odhadů vývoje situace, rad a doporučení, rozhodují sami, zda služby/služeb využijí či nikoliv. Pracovníci jsou povinni respektovat rozhodnutí a vůli uživatele ve všech věcech týkajících se poskytování sociálních služeb.
Uživatel může službu ukončit kdykoliv a také může kdykoliv znovu začít spolupracovat. V průběhu poskytování sociálních služeb pracovník spolupracuje s jinými organizacemi pouze na základě rozhodnutí uživatele. Pracovníci mají povinnost respektovat vůli, důstojnost uživatelů.
Dodržování základních lidských práv a svobod je základem poskytování sociálních služeb.